Menu
Can Am spyder f3s

Can-Am Spyder F3-S

Daar stond ik dan met mijn goede gedrag. Oog in oog met een enorm bakbeest die me totaal niet aan een motor deed denken. Afgelopen weekend kreeg ik de mogelijkheid om mee te doen met de Spyder Experiece Tour. Ik wilde die mogelijkheid dan ook niet laten liggen aangezien ik erg benieuwd was hoe de prestaties van de Can-Am Spyder waren en hoe de algehele rijervaring aan zou voelen. Gelukkig heb ik enige ervaring in quad rijden en ik vermoedde dat dit me wel eens van pas zou kunnen komen.

Om een duidelijk beeld te schetsen licht ik eerst even wat technische aspecten van de Spyder F3-S toe. De Spyder F3-S wordt aangedreven door de Rotax 1330 ACE Motor. Dit is een driecilinder lijnmotor die 115pk levert en een koppel heeft van 130Nm. Daarnaast is de Spyder F3-S ten opzichte van een normale motor een erg lang apparaat. De lengte is maar liefst 2,6 meter. Daarentegen is de zithoogte weer heel laag. (67cm) Ook de breedte van de Spyder is een heel ander verhaal dan bij een gewone motor. De voorkant, de breedste zijde van de motor, is maar liefst 1,49 meter breed. Overigens weegt het apparaat met driewielen zonder enige druppel benzine 385kg.

Terug naar de demo toer…
Aan het begin van de toer werd alles in groepsverband uitgelegd. Een paar pionnetjes ontwijken, op het juiste moment remmen en de achteruit even proberen. Allemaal erg simpel en voor ik het wist, werd ik op de Can-Am Spyder F3-S geduwd. “Haha, de sportieve versie!”

IMG_7146

Vervolgens reden we in een groepje van vier weg. Toen we het industrieterrein afreden was daar gelijk de mogelijkheid om even het vermogen van de Spyder F3-S te kietelen. Vanaf de 5000 toeren begint de Spyder flink te trekken en heb je het idee dat er continue meer in zit. Ik kon de Spyder helaas niet helemaal opentrekken aangezien er voor mij nog een instructeur reed die de boel enigszins probeerde te bedaren.

Ook het schakelen was net zo verrassend als het robuuste vermogen dat verborgen zit onder de dikke driewieler. Door het hydraulische koppelingssysteem gaat elke overgang echt ‘smooth’ en ook in de bochten is omhoog of naar beneden schakelen geen enkel probleem. Iets wat je bij een motor wel moet laten. De semiautomatische versnellingsbak bestuur je door gebruik te maken van schakelflipper voor de linker duim en wijsvinger.

Het zadel, zithoogte en positie van het stuur vond ik erg relaxt. Je benen zitten helemaal uit de wind en ondanks dat deze demo toer maar 30 minuutjes duurde had ik wel het idee dat ik hier nog wel makkelijk een aantal uur op kon zitten.

Het bochten werk is daarentegen totaal anders maar niet minder spannend. Je duwt het stuur de bocht in en vervolgens heb je het gevoel dat je enigszins in de bocht moet hangen om het voorwiel op de grond te houden. Uiteraard krijg je dat derde wiel niet zomaar de lucht in aangezien de Spyder is voorzien van een voertuigstabiliteitssysteem. Dit systeem is ontwikkeld door BOSCH en afkomstig uit de auto-industrie. Hierdoor is er op de Spyder een ABS, een tractieregeling en de stabiliteitsregeling geïntegreerd. Je voelt dat je op een hyper modern apparaat zit en ook de remmen doen uitstekend het werk. Toch had ik wel het idee dat als je er een echte noodstop mee moet maken dat er wel een kans bestaat dat je flink gaat zwabberen.

Al met al was het een zeer leuke ervaring om een keer op een Can-Am Spyder te knallen. De 30 minuten waren zo om en voornamelijk het koppel houdt die grijns op je gezicht. Het sturen is even wennen maar ondanks dat het anders is, is het wel erg leuk om te doen. Ik had graag van die 30 minuten een paar uur willen maken, maar het kan niet altijd feest zijn. Toch zou ik je de Spyder Experience Tour zeker willen aanraden. Het is helemaal anders en het heeft niet zoveel met het echte motorrijden te maken toch heb je wel veel plezier op die driewielers!

Ook leuk..
About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"

Sorry no comment yet.

Leave a Comment