Menu
IMG_8722

Ducati Hypermotard 939

Volgens het VerkeersInformatieDienst was het afgelopen zaterdag zwarte zaterdag. Volgens Motornieuwsonline.nl was het afgelopen zaterdag rode zaterdag aangezien ik een Ducati Hypermotard 939 ter beschikking kreeg van Motortoer Amsterdam. Al sinds 2007 toen de eerste versie van de Hypermotard uit de fabriek rolde, kijk ik kwijlend naar deze machine. Een Hypermotard straalt alles uit dat de wet heeft verboden op de openbare weg. Een echte funbike die is gemaakt om niet al te veel op twee wielen te rijden.

Toen de Hypermotard 939 voor me in het zonnetje stond, verscheen er uiteraard weer een glimlach op mijn gezicht. De motor is geïnspireerd op een crossmotor en dat is wel te zien aan de hoogte van de motor, de ruimte tussen het asfalt en de onderkant van het motorblok, het omhoog lopende kontje en de smalle zijkanten. Daarnaast zijn de voetsteunen ook redelijk hoog geplaatst. Je ziet gelijk dat je met deze motor kan knallen door de stad, kan gummen op het circuit of een heerlijke toer rit kan maken.
Ook het minimalistische kuipwerk, de hand beschermers op het stuur met daarin de knipperlichten verwerkt en het korte hoge voorspatbord werkt mee aan de realisatie van het crossmotor idee.

Toen ik eenmaal op deze Italiaanse dame klom, viel me gelijk op dat ik mijn voeten niet plat op de grond kreeg. Allereerst ben ik niet de langste met 1,83 meter, maar voor een Ducati is de zithoogte wel redelijk hoog. (87cm) Naast de opvallende zithoogte heb je ook het gevoel dat je erg kort op het stuur zit. Deze korte afstand op het stuur geeft in combinatie met het brede stuur een heerlijk gevoel van controle. Met deze motor kan je alles. Hierdoor krijg je gelijk het idee dat de motor een korte voorkant heeft. En dat betekent maar een ding: Wheelies.

Vervolgens reed ik weg en voelde ik al dat het een geweldige middag ging worden. Ik begon gelijk in de sportstand en dat was aan het begin even wennen. Je voelt dat de motor er gelijk vandoor wil. Je voelt een soort van kleine klap in je onderrug. Je voelt je hart met 939 kloppingen per minuut te keer gaan. Wat is dit een lekkere machine!
De toerstand van de motor vind ik daarentegen erg passief en heeft niks met een hypermotard 939 te maken. Daarentegen is het wel super dat het erop zit want hierdoor wordt de machine voor elke motorrijder handelbaar. Als laatste heb je nog de urban stand. Net iets minder rauw dan de sportstand, maar nog steeds flink wat koppel onder je kont.

Het motorblok, de 937cc, voorziet je rechterhand van een vermogen van 113 pk bij 9000 rpm en een koppel van 97.9 Nm bij 7500 rpm. Ook het Ride by Wire systeem werkt erg fijn en de afgifte van het vermogen is brutaal en spannend maar zeker niet to much. Daarnaast remt de machine ook super, maar dit kan ook niet anders aangezien de Hypermotard is voorzien van Brembo monobloc remklauwen en zit er standaard Bosch ABS op de machine.

Tijdens het korte bochtenwerk is de Hypermotard 939 continue een plezier om mee te knallen. Snel terug schakelen naar de lage versnellingen en de bocht met een halve wheelie uitkomen geeft een oppermachtig gevoel. De voorkant van de 204kg wegende Duc vliegt met een speelse wijze over het asfalt. Overigens is het display goed af te lezen en is het van alle gemakken voorzien.
Over het benzineverbruik van de Hypermotard heb ik geen idee kunnen krijgen. Op de officiële Ducati site staat weergegeven dat de machine 5,2 L/ 100 km verbruikt. Aangezien de tank een inhoud heeft van 16 liter heeft, kan je met een volle tank dus ongeveer 300 km rijden.

Al met al kon mijn vakantie niet beter beginnen dan op zo’n Italiaanse wijze. Ik kan iedereen dan ook aanraden om een keer een testrit met deze machine te maken. Het kan gewoon niet zo zijn dat, mocht je interesse in deze motor hebben, je met een gevoel van twijfel van deze motor afstapt. Je bent gelijk verkocht.

Ik wil nogmaals Motortoer Amsterdam bedanken voor het ter beschikking stellen van de Ducati Hypermotard 939.

Get Hyped!

Ook leuk..
  • Ducati Scrambler Icon
About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"

Sorry no comment yet.

Leave a Comment