Menu
IMG_7248

Ducati Scrambler Icon

Afgelopen weekend was de temperatuur in Nederland geweldig. In ons kikkerlandje werd dit weekend namelijk de hoogste temperatuur van Europa gemeten. En wat doe je op zo’n dag? Dan ga je naar het strand? Hoe ga je naar het strand? Met een Ducati Scrambler Icon! Deze Ducati Scrambler Icon werd door Motortoer Amsterdam ter beschikking gesteld en hier werden in de ochtend dan ook de eerste zwarte bakken olie naar binnen gegoten waarbij ik geweldig uitzicht had op de Scrambler.

Toen ik de Scrambler ook even recht in zijn ogen aankeek, zag ik al gelijk dat dit wel eens een geweldige middag kon gaan worden. De minimale zithoogte (790mm) in combinatie met het sportieve en brede stuurtje geeft de Scrambler een speelse look. Ook de Dual Sport velgen, de koplamp met glazen lens en het ronde charismatische, alles in één, LCD dashboard dragen bij aan het karakter van de funbike.

Ook deze week zat ik op een motor zonder brandstofmeter, maar bij de Scrambler past dit helemaal in de stijl. Op het moment dat je in de reservevoorraad bent en er een klein, bijna onzichtbaar, oranje lampje op je dashboard verschijnt, verschijnt er gelijk een kilometerteller die bijhoudt hoeveel kilometer je vanaf dat moment hebt gereden. Ook op de versnellingsindicator is ‘bespaard’. En ook dit kan je gestolen worden aangezien het 803cc motorblok zo smeuïg en soepel loopt dat je in elke versnelling wel koppel hebt. De Ducati Scrambler Icon is een allemansvriend die gemaakt is om te chillen en te spelen.

Toen ik eenmaal aan het rijden was door de duinen van Noord-Holland voelde het gewoon als thuiskomen. De Ducati Scrambler hoort thuis in dit gebied. Door de zitpositie op de motor rijd je met vertrouwen door de bochten. Het koppel van dit geweldig stukje Italiaanse techniek (68 Nm) in combinatie met het lichte gewicht van 186kg met een volle tank zorgt ervoor dat even snel langs auto’s glippen geen enkel probleem is. Met een Italiaanse zucht en een scheet ben je er gelijk langs. Het is een en al plezier en ik heb soms het gevoel dat mijn glimlach door mijn helm heen barst. Het voelt alsof ik gewicht aan mijn mondhoeken moet vast plakken anders stop ik niet met lachen.

Toen ik eenmaal op de snelweg terecht kwam was het eigenlijk verschrikkelijk. Tot de 130km/h is het vibratie vrij, maar met hogere snelheden beginnen je onderarmen te werken en te werken. Je vangt de volle wind en je onderarmen voelen net alsof je 20 minuten tegen Jeffrey Herlings hebt gecrosst. Ondanks alles blijf je maar lachen aangezien de Ducati Scrambler, je nieuwe Italiaanse scharrel, zo comfortabel en leuk is om te rijden. Daarnaast is het toch af te raden om met alleen een potje op je hoofd rond te knallen. Aangezien je mondhoeken continue naar boven staan gekruld, ben je een makkelijk object voor vliegen. En die beesten hebben nog wel eens de neiging om tussen je tanden te parkeren. Oppassen dus!

Ook de remmen doen uitstekend haar werk. Het ABS-systeem schakel je snel uit en het spelen in de duinen kan dan pas echt beginnen. Ook hier voelt de motor vertrouwd en de Pirelli dual sport tires geven je op elk terrein veel grip. Wat me overigens opviel was de enkelzijdige remschijf voor. Ik vond dit op het eerste gezicht wat weinig, maar aangezien het een lichte motor is en de snelheid nooit super hoog ligt, is het een perfecte optie en werkt het dan ook uitstekend.
Ook de vering draagt bij aan de chille vibe die bij de Ducati Scrambler Icon hoort. De achtervering is van Kayaba en vangt zeer degelijk alle klappen of bultjes op. Het rijdt gewoon zo soepel.

Dan moeten we het helaas nog over de prijs hebben. Het woord ‘helaas’ kun je eigenlijk wel weglaten, want voor minimaal 9290 euro komt de Icon uit de fabriek rollen. En dat is toch wel een zeer comfortabel prijsje voor een motor uit 2015. Dan volgt er nog een volgende keuze. Ducati rood of ’62 Geel. Het is en blijft voor mij een Ducati en dus vind ik dat de motor niet anders dan de Ducati rode kleur moet hebben. Toch valt over smaak niet te twisten en aangezien je smaak toch al in het Scrambler segment zit, hoeven we ook nergens over te twisten! Als laatste wil ik Motortoer Amsterdam bedanken voor een Italiaanse dag in mijn weekend.

Vi ringrazio per l’attenzione per il mio articolo e una buona settimana!

Ook leuk..
  • Ducati Hypermotard 939
About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"

Sorry no comment yet.

Leave a Comment