Menu
IMG_6128

Kawasaki ER-6n

Na twee weken met griep in de grindbak te hebben gelegen, werd het wel eens tijd dat ik frisse lucht ging halen. Frisse lucht halen kan op geen betere manier dan een rit op de motor met flink wat bochtjes over een oer Hollandse dijk. Dit stond gister dan ook op mijn programma aangezien ik en de Kawasaki ER-6N even wat rubber en benzine zouden gaan verbranden.

Toen ik bij Motorcity Amsterdam aankwam zag ik de fel groene Japanse dame al in het zonnetje staan. Wat me gelijk opviel was de toegankelijke zithoogte (805mm) en de ietwat hoge tank. Daarnaast viel de groene achtervering gelijk in t oog en dit geeft de motor een robust karakter. Ook de combinatie tussen het dubbele perimeter buizenframe van hoogsterkte staal en de korte gebogen achterbrug geeft de motor een lichte look. De grijns op mijn gezicht verscheen en mijn grote tanden weerkaatste het zonlicht naar de Kawa. Ze glimde. Het is ‘Go Time!’

Ik wist dat het een lichte motor was en dus had ik een bochtige route voor een van de eerste dagen van het seizoen uitgezocht. Hier kwam de machine dan ook voortreffelijk uit de voeten en ik merkte dat de ER-6n een goede balans heeft in het motorkarakteristiek. Je merkt dat de motor gemaakt is voor beginners aangezien het vermogen makkelijk te hanteren is. Desondanks was ik verrast door het vermogenspotentieel. Je kunt met deze Japanse 649cc, die 72pk en een koppel van 64Nm levert, de zware jongens in het bochtenwerk achter je laten.

De mooie overbrenging van het vermogen is dan ook vooral te danken aan het Dual Throttle Valves systeem. De dubbele gaskleptechniek is ontwikkeld om bij het openen van het gas het vermogen controleerbaar te maken. Daarnaast zorgt de tweede klep ervoor, die door de ECU wordt geopend en gesloten, dat de luchtstroom perfect gereguleerd kan worden voor een zo lineaire mogelijke gasrespons.

Kawasaki beweert dat de motor speciaal voor in de stad is ontwikkeld en dat: “het stadsverkeer niet langer een nood, maar wel een deugd wordt.” En dus was het aan mij om de proef op de som te nemen. Vanuit Motorcity Amsterdam knalde ik dan ook rechtstreeks het centrum van Amsterdam in. Op dat moment had ik de hoofdstad nog nooit met een motorische tweewieler betreden. Toch snapte ik gelijk waarom het heerlijk is om met een motor door de stad heen te knallen. Bij de stoplichten knijp je de motor heerlijk tussen de auto’s door en op het moment dat de Kawasaki kleur op het stoplicht verschijnt schakel je door en trek je vlot weg. Je voelt je vrij en glibbert als een aal overal tussendoor. Deze proef was zeker geslaagd en wat mij opviel was dat de ER-6n totaal niet bokte in zijn twee bij lage toeren. Erg smeuïg onderin!

Over de standaard uitlaat ben ik echter niet heel erg te spreken. Hij zit er mooi onder verwerkt, maar vanaf de onderkant gezien lijkt het net een auto demper. Toch is het voor de gewichtsverdeling optimaal, maar het geluid wat eruit komt, is verre van optimaal. Ook over de vering was ik niet bijzonder tevreden. Dit kan aan de afstelling hebben gelegen, maar ik werd snel uit mijn zadel gegooid terwijl de combinatie tussen de heuvels en snelheid vaak niet extreem was. Ook bij het hardere remmen zakte de neus voor mijn gevoel toch wel wat diep in zijn voorvork.

Over het instrumentenpaneel ben ik echter zeer tevreden. Het is direct boven het stuur gemonteerd en doordat het gestapeld is, is het zeer overzichtelijk. (toerenteller boven, systeem display eronder). Ondanks dat de zon er soms vol op scheen, was de informatie van het display goed te lezen. Ook in een tunnel was het display goed af te lezen door middel van de LED-achtergrond verlichting. Wat ik ook erg handig vond, was het Economical Riding Indicator. Dit systeem zorgt ervoor dat de coureur wordt geïnformeerd wanneer hij zuinig rijdt. Het Economical Riding Indicator driehoekje verschijnt dan in het display en dit is voor de snelweg rit erg handig. Overigens heb je geen kans om dit driehoekje te zien tijdens het gummen door de bochten.

Al met al vind ik de Kawasaki ER-6n een erg leuke motor. Hij is licht, makkelijk en snel en daarnaast straft ze de fouten die je maakt totaal niet af. Een erg toegankelijke motor die zowel in de stad als op het korte bochten werk goed uit de voeten komt. Een perfecte beginners motor die ook de ervaren coureur het lichte gevoel in zijn buik kan geven.

Ook leuk..
  • Yamaha XSR700
  • Kawasaki Z1000SX
About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"

Sorry no comment yet.

Leave a Comment