Menu
Versys650-1

Kawasaki Versys 650

Ik ga het je meteen vertellen. Ik ben geen Kawasaki man. Niet omdat ik het niet goed vind of niet mooi. Maar het spreekt mij gewoon niet aan. Ondanks dat klom ik vandaag in het zadel van een zwarte Kawasaki Versys 650, want los van wat ik er van vind. Je kan niet ontkennen dat dit een razend populaire motorfiets is en zeker nu de Kawa een slordige €1000 euro goedkoper is geworden, kan je er op wachten dat deze motorfiets rijkelijk aanwezig zal zijn op het straatbeeld.

Ik sla mijn been over het 84cm hoge zadel en draai het contact open. Ik word begroet door een cockpit die is uitgerust met een analoge toerenteller en een boordcomputer. De boordcomputer kan jou informatie verstrekken zoals verschillende tripmeters, gemiddeld verbruik, kilometerstand en actueel verbruik. Ik vond persoonlijk de afwezigheid van een versnellingsindicator wel een gemis, maar wat dat betreft ben ik misschien een beetje verwend.
Er bevinden zich twee plaatsen wat lijkt op voorbereiding voor een 12 volt aansluiting. Handig dat het er alvast zit, maar het is wel heel duidelijk dat ik ergens een optie niet heb aangekruist of iets dergelijks.

Met een druk op de knop start ik het tweecilinder 648cc motorblok van de Versys. Een dof en bescheiden geroffel klinkt vanuit de aan de onderzijde bevestigde RVS uitlaat. Een schop naar de eerste versnelling, een zachte draai aan de gashendel en we zijn op pad.

Het eerste wat mij opvalt, bij het weg rijden bij Motorcity Amsterdam, is hoe licht de motor aanvoelt en hoe heerlijk scherp ze stuurt. Ik krijg direct zin om een paar bochten aan te vallen en gelukkig hoef ik niet ver te rijden om dat voor elkaar te krijgen. De motor is verrassend wendbaar en mede dankzij het wat bredere stuur en de goed meewerkende suspensie weet ik mezelf super strak door elke bocht heen te werken. Het motorblok is op zijn best in het lage en midden toeren bereik en voelt over het algemeen niet heel pittig. Rijcomfort is waar deze motor het meest op mikt en dat is zeker geslaagd.

Niet lang hierna bevind ik mij op een lang stuk snelweg en je merkt dat de Versys hier het beste tot zijn recht komt.
Stabiel op de 100 kilometer per uur, meer dan voldoende windbescherming en een ontzettend comfortabel zadel maken het mogelijk om fluitend het land te doorkruisen. Een echte snelweg-kilometervreter.

Mijn honger naar bochten heeft direct ruimte gemaakt voor een dorst naar kilometers. Ik wil alleen nog maar rechtdoor. Helaas woon ik in een land dat net even iets te dicht bebouwd is voor ”Immer gerade aus” en het duurt daarom ook niet lang voordat ik toch echt wel weer aan mijn stuur moet duwen en trekken.

In een korte pauze bekijk ik de fiets even goed. Je ziet aan diverse elementen dat het in groffe lijnen gewoon een ER6N/F is die hier en daar een beetje bij gesleuteld is. Laten we voorop stellen dat dat niet slecht is en niet ongebruikelijk voor fabrikanten om dat zo te doen, maar ik vind het altijd wel grappig om te zien.

Met de sleutel uit het contact laat ik het zadel los komen van het subframe en hieronder schuilt een kleine opslag ruimte. Net voldoende om er iets van een schijfremslot in op te slaan. Het zadel bestaat uit één geheel voor zowel de bestuurder als de passagier en hoewel dat gunstig is voor het comfort van de medeberijder maakt dat het ietwat onhandig om even snel bij je papieren te kunnen of wat je er dan ook onder wilt stoppen.

Aan de achterzijde bevinden zich mooie en strak weggewerkte oppakbeugels die tevens ook door de medeberijder gebruikt kunnen worden om zich aan vast te houden. Hoewel ik het niet heb getest kan ik mij voorstellen dat deze Versys 650 niet alleen lange ritten voor de bestuurder mogelijk maakt, maar ook voor de medeberijder. Goed en stevig argument om te gebruiken op het moment dat je je betere wederhelft moet overtuigen in het aanschaffen van deze motor.

Inmiddels zijn we weer op pad, en is het tijd voor een rem test. De Kawasaki Versys 650 is standaard uitgerust met ABS, aangesloten op dubbele remschijven aan de voorzijde en één schijf aan de achterzijde. De schijven zijn gegolfd en dat vind ik niet alleen fraai om naar te kijken, maar de fijne bijkomstigheid ervan is dat deze soort van ”zelfreinigend” zijn en het bevorderd de water afvoer. Of het je remweg bevorderd valt een discussie over te voeren, maar op dat punt kom je op de Versys 650 nauwelijks wat te kort. Het vergt namelijk niet veel kracht op de hevel/pedaal en de tweezuiger remklauwen knijpen zich vast in de schijven om vervolgens de motor te laten duiken. Na een aantal remproeven viel het me op dat aan de achterzijde er vrij snel wordt ingegrepen door de ABS. Niet perse slecht natuurlijk, maar ik moet de dingen op schrijven die me op vallen, dus dat doe ik.

Samenvattend: Een fijne, lichte en scherp sturende allroader. Fantastisch op de lokale dijk, maar op zijn best op de snelweg. Het rijcomfort is waar deze Versys 650 wat mij betreft het hoogst op scoort. Niet alleen voor jezelf maar ook voor diegene bij jou achterop. Het vermogen is meer dan voldoende en als je een echte kilometervreter bent, is dit voor jou de juiste keuze!

Ook leuk..
  • Yamaha XSR700
  • Kawasaki Z1000SX
About Author

Dave

Motorfan in hart en nieren. Smoorverliefd op zijn Yamaha MT-07 waar die het liefst in een overvolle binnenstad voortdurend zichzelf door de kleinste gaatjes aan het knijpen is. Rare bezigheid voor op de motor, maar Dave is ook wel een rare.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment