Menu
IMG_6312

Kawasaki Z1000SX

Het zonnetje scheen, de benzine damp penetreerde in mijn neus, het was weer tijd! De Kawasaki Z1000SX had ik deze dag tot mijn beschikking en aangezien mijn interesse niet helemaal in dit segment ligt, wist ik dat het een dag vol verassingen kon gaan worden.

Dit keer stond er een zwarte Japanse dame op mij te wachten. Nu was het niet het slanke nichtje (ER-6n), maar de ietwat dikkere tante die getemperd moest worden. Wat me in optische zin gelijk opviel was hetzelfde design van de tank en zitvlak als het nichtje. Vervolgens aanschouwde ik het Japanse plaatje van de voorkant en moest ik weer meer denken aan de Z1000 die ook een zeer strenge blik heeft. Toch vond ik het ruitje wel wat klein om echt comfortabel uit de wind te gaan zitten. Maar of dit zo was moest natuurlijk nog blijken. Ik maakte het rondje af en eindigde bij de koffers. Ten eerste is het praktisch en onmisbaar voor een tour machine daarnaast is het One – Key systeem (de contactsleutel past ook in de zijkoffer) een bijkomstige handigheid. Toen ik de koffer openmaakte, verbaasde ik me over de grote van de inhoud. (28 liter)

Vervolgens heb ik mezelf in het pak gehesen en wist ik dat het echte werk nu kon beginnen. Ik had me ingelezen en dus wist ik dat de machine met haar 142pk en een koppel van 111Nm geen geintje was. Ik merkte na een aantal kilometers dat deze cijfers hoogstwaarschijnlijk wel klopte aangezien het voorwiel, toen ik in een lage versnelling en in hoge toeren zat, even boven het asfalt vloog. Een leuke verassing die je tevens scherp houdt! Daarna moest ik natuurlijk even de snelheid testen. We gooide het gas open en van de twee naar de drie naar de vier. De motor bleef maar doortrekken en inmiddels zaten we al ver boven de maximale snelheid. Wat een power. Mijn grijns knalde weer eens bijna door mijn helm heen en ik moest even bijkomen aangezien mijn hartslag hoger was dan de aangegeven snelheid op de kilometerteller. Wat een kogel!

Toch moet je met dit soort kogels wel goed kunnen remmen. Wat me opviel bij de Kawasaki Z1000SX was dat deze ook wel enigszins in zijn vering dook toen ik hard moest remmen. Een soort zelfde gevoel over dit fenomeen had ik ook bij de Kawasaki ER-6n. Gelukkig kun je de vering zelf verstellen met het Horizontal Back-Link Rear Suspension systeem. Daarnaast is de Kawa helemaal volgestopt met de nieuwste elektronica systemen. Zo is de Kawasaki Z1000SX voorzien van het nieuwste ABS systeem, K- ACT. (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) Dit systeem is een gecombineerd systeem dat de voor- en achterrem aan elkaar koppelt. Dit levert een meer stabiel remgedrag op en is speciaal voor de wat zwaardere toermotoren ontwikkeld. Wat ook zeker voor het remgedrag van de motor bepalend is, is de assist & slipper clutch. Allereerst zorgt dit ervoor dat de koppelingshendel erg licht te bedienen is. Ook zorgt het ervoor dat als er te hard op de motor wordt geremd de koppeling minder motorremkoppel over kan brengen en dus slipt de koppeling door. Dit voorkomt dat de achterband begint te glijden en te stuiteren zodat de motor stabiel op zijn lijn blijft. Dit systeem heeft me dan ook zeker een keer gered op de dijk richting monnikendam. Ook dit kwam dus goed uit de test!

Ook het instrumentenpaneel was goed af te lezen. Zowel door de tunnel als in de volle zon waren er geen problemen bij het aflezen van de informatie. Daarnaast is het erg lekker om de meter van de toerenteller steeds naar dat rooie gedeelte te zien vliegen. Ook bij deze Kawa verscheen de Economical Riding Indicator driehoek weer in beeld. Ik wist deze driehoek vaak in mijn display te krijgen maar ik moet zeggen dat ik de Japanse tante nog wel aardig vond zuipen. Toch wordt er op het internet beweerd dat de motor bij een gemiddeld verbruik ongeveer 1 op 15 rijdt.

Over het conform ben ik echter wat minder te spreken. Het zadel vond ik erg hard. Na een uurtje of twee rijden resulteerde dit in een cappuccino op het terrras om de houten kont wat rust te geven. Daarnaast is het niet zo dat je echt comfortabel uit de wind zit wegens het kleine windscherm en voor een medepassagier is er eigenlijk weinig tot geen ruimte als de koffers ook nog zijn bevestigd.

Al met al vind ik de Kawasaki Z1000SX een echte wolf in schaapskleren. Op het eerste gezicht ziet het eruit als een rustige toermotor die wel een agressief design heeft. Op het moment dat je het gas flink open trekt merk je dat het zeker karakter heeft. Vervolgens bestaat er wel gewoon de mogelijkheid om lekker rustig te rijden in een hoge versnelling. Helaas vind ik dat de motor te weinig conform biedt om echt hele lange afstanden mee te rijden. Het neigt voor mijn gevoel allemaal meer naar een sportief segment dan naar een toer segment.

Ook leuk..
  • Yamaha XSR700
  • Kawasaki ER-6n
About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"

Sorry no comment yet.

Leave a Comment