Menu
KTM-690-SMC-R-ABS-2015-1

KTM 690 SMC R

Dat KTM de laatste jaren als Europees motorfiets merk aan de weg timmert weten we allemaal. De fabrikant uit het Oostenrijkse Mattighofen weet elk jaar weer de verkoopcijfers, ondanks de crisis, op een positieve manier te verbeteren. De redenen daarvoor zijn denk ik: de prijsstelling is scherp, de ontworpen blokken kunnen in verschillende types gebruikt worden en er zijn goede condities afgesproken met gerenommeerde toeleveranciers welke in Europa gevestigd zijn.

Oranje boven, leve de Koning!
Op weg met de KTM. Met een zithoogte van 89 cm staat deze KTM hoog op zijn poten, mede door zijn veerwegen van 250 mm voor en 250 mm achter. Eenmaal op de motor kan ik prima met mijn voeten op de grond, de bouw is zeer smal, het zadel hard en loopt door tot aan het balhoofd (de tank met 13 liter inhoud bevindt zich dan ook onder het zadel). 1 druk op de knop is genoeg om de 1 cilinder met zo’n 1.500 toeren stationair te laten draaien. Ondanks de balans in dit LC4-blok voel je direct dat er een behoorlijke emmer aan zuiger op en neer gaat: het leeft!

Een draai aan de ride by wire-gashendel geeft meteen aan dat de fiets staat te trappelen van ongeduld en zonder zich te verslikken reageert hij direct op elk commando. Ik trek de anti hop hydraulisch bediende koppeling in, zet de motor in zijn eerste versnelling en weg ben ik. Deze motor wil rijden en laat dit duidelijk merken. Hij maakt adrenaline voor je aan, zodat je bij de les blijft. Hij laat zich voelen en horen, dit is een rijdersmotor.

Onder de 3.000 tpm doet het blok nog een beetje narrig en hakt hij je aandrijfketting aan gort, maar kom je erboven, dan komt hij los, gaat hij mooier lopen. De naald van de toerenteller wil maar één ding: in de rechterhoek gehouden worden en daar blijven. In de eerste 3 versnellingen gaat dat gepaard met een voorwiel dat niet meer gebruikt kan worden, want om te sturen daar heb je immers contact met moeder Aarde nodig …

Het blok heeft geen enkele moeite met de ruim 150 kg rijklaar gewicht (inclusief de bestuurder 250 kg). Hij daagt je uit met laat remmen voor de bocht en vroeg het gas erop om de bocht weer uit te komen. Persoonlijk vind ik het mooiste om een tweede-versnellingbocht uit te komen met zo’n 6.000 tpm; het gas erop, heerlijk zoals het voorwiel dan het luchtruim kiest, het maakt het kind in je los. Ondanks mijn leeftijd laat ik me verleiden en ga de uitdaging aan op een oer-Hollandse dijk, waar we goed met elkaar kunnen sparren en al snel op illegaal hoge snelheden rondsturen. De RVS uitlaat laat zich goed horen, daar zullen de mollen in de dijk niet blij mee zijn!

De afwerking van het stuur, de kroonplaat en de gebruikte remcilinders zijn van een zeer hoog niveau, zoals wij gewend zijn van KTM. Ook de oranje gespaakte aluminiumvelgen stralen pure klasse uit en geven de motor een flitsend en sportief uiterlijk.
De massief ogende aluminium achterbrug met volledig instelbare WP-vering maken het rijwielgedeelte compleet. Ikzelf had geen enkele behoefte om ook maar iets aan de veerinstellingen te veranderen. En dat is een compliment, zeker als je weet dat deze motor je continu loopt uit te dagen.
De koplamp zit mooi verwerkt in het schermpje en geeft ook in de avond een mooi helderwit licht. De standaard handkappen houden de handen goed uit de rijwind tijdens de koele ochtendmist. Het hoge voorspatbord zorgt bij illegaal hoge snelheden van 150 km/u en meer voor wat onrust in het stuur, maar dit is niet echt verontrustend.

Mijn conclusie na een lange dag sturen is dat dit een sportieve alleskunner is die je uitdaagt en probeert je grenzen te laten verleggen. Hij maakt de rebel in je los en daar moet je mee om kunnen gaan, zodat je niet je eigen grenzen overschrijdt. De grens van de motor zal je waarschijnlijk nooit bereiken. Het bewijst wederom dat je ook met 67 pk en 68 Nm bij 5.500 tpm koppel ruim voldoende aan boord hebt om je uit te leven.

Grondspeling in overvloed, misschien dat je in super moto-rijstijl met been naar voren bij het insturen en de motor onder je wegdrukkend ooit de voetstep aan de grond krijgt, maar dan ben je al ver boven een hartslag van 160 aan het sturen.

De KTM is een Spartaans en oncomfortabel uitgeruste super moto met kenteken. Je kan hem goed gebruiken als je midden in de stad aan een grachtengordel woont en je werk buiten de stad is. Je kan er een dijk mee af gaan vegen of een kartbaan mee onveilig maken. Verwacht geen comfortabele buitenlandtrip, dan moet je echt verder gaan zoeken.

Ik raad ook zeker eerst een proefrit aan, mocht je deze motor aan willen schaffen.

Hij is licht, zuinig en wendbaar. En voor de prijs van, dank u wel zeer beleefd, € 10.052,- ben jij de eigenaar van dit stalen ros.

Ook leuk..
  • Yamaha XSR700
  • Kawasaki Z1000SX
About Author

Dave

Motorfan in hart en nieren. Smoorverliefd op zijn Yamaha MT-07 waar die het liefst in een overvolle binnenstad voortdurend zichzelf door de kleinste gaatjes aan het knijpen is. Rare bezigheid voor op de motor, maar Dave is ook wel een rare.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment