Menu
IMG_9316

Victory Judge

Aangezien ik me de laatste dagen in het oosten van het land manoeuvreer, kwam het me goed uit dat de Victory dealer, Downtown American Motorcycles, een Victory Judge ter beschikking stelde voor Motornieuwsonline.nl. Toen ik op locatie kwam stond de Judge me al op te wachten. De kenmerkende goud oranje kleur (Suede Nuclear Sunset) en de dikke V-twin die maar net in het frame past, vielen me gelijk op. Ook de dikke pijpen langs de achterbrug maakte indruk. “Dit gaat een chille middag worden.” Was mijn gedachte.

Nadat ik een Americano in mijn mik had gegooid, werd het tijd om de Judge te gaan uitlaten. Ik ging zitten en merkte gelijk dat het zadel erg comfortabel zat. Ook het stuur in combinatie met de voetsteunen gaf me een comfortabel gevoel. De lage zithouding (658mm) gaf me echt het cruiser idee. Ik was er klaar voor en het contactslot ging om. De startknop werd ingedrukt, maar het geluid bleef echter uit. De motor loopt zachtjes en het geluid is zeker niet denderend. Wel een voordeel als je de onlangs populaire RDW decibel controles wilt ontwijken, echter een nadeel als je wilt overkomen als een echte biker. Toch komt het standaard geluid meer tot zijn recht als je de Victory Judge lekker doortrapt. Als het gas op hoge toeren dicht gaat, knallen er geheid een paar klappen uit de lange pijpen. En dat is Lekker!

Het blok wat in de Judge hangt, wordt door Victory de “Freedom V-Twin” genoemd. De 50 graden twin stampt, schudt, trilt, hamert en klapt veel minder als een Harley-Davidson twin. Toch heeft het wel een mooi vermogen voor een cruiser. De “Freedom V-Twin” heeft een inhoud van 1731cc en levert een 92pk bij 4.900 tpm. Dit zijn al redelijke cijfers voor een V-twin, maar door het koppel van 140 Nm bij 3.250 tpm pak je bijna iedereen aan met een stoplicht race.

IMG_9320

Ondanks de lekkere trekkracht die je in combinatie met de cruiser houding echt het gevoel van “Freedom” geeft, is de grondspeling wel een nadeel. Bij de eerste rotonde pakte ik gelijk de pin van de voetsteun mee. Minder plat door de bocht dus! Toch even wennen. Je leert hier echter snel mee omgaan en het leidt uiteindelijk tot een vloeiende cruise. Dit betekent eigenlijk niet meer dan knallen door mooie wegen en genieten van de rit. Dat is wat je op een Judge echt aan het doen bent!

Ook het display past bij de gehele stijl van de motor. Het is simpel en alles zit erop. Het ronde klokje geeft een indicatie van je snelheid, toerental, het aantal kilometers van de trip of de totaal aantal kilometers. Toch moet hierbij worden genoemd dat, mocht je 120+ gaan met de Judge, de snelheid bijna niet af is te lezen aangezien de snellere snelheidscijfers dicht op elkaar staan. Ook het gewicht van de motor past precies in de cruiser stijl. Een normale 300kg, exclusief vloeistoffen, is een gewicht dat voor zo’n motor ook te verwachten valt.

IMG_9317

Het technische gedeelte in combinatie met de optische kenmerken zoals de verfrissende moderne vormgeving, de matzwarte metaaldelen en de gegoten aluminium spaakwielen zorgen ervoor dat je op een dikke Amerikaan rond cruiset. Een heerlijke ontspannen ervaring die je, mits je een cruise/toer liefhebber bent, zeker ook zelf eens zou moeten uit proberen!

De Victory Judge voelt als een overwinning op twee wielen!

Cilinderinhoud 1.731 cc
boring x slag 101 x 108 mm
compressie 9,4:1
mengselvorming benzine injectie met 45 mm gasklephuizen
prestaties topvermogen 92 pk/4.900 tpm | 140 Nm/3.250 tpm
koppeling kabelbediende meervoudige natte platenkoppeling
transmissie zes versnellingen, en riemaandrijving

RIJWIELGEDEELTE
Frame dubbel buizen wiegframe van staal
Vering voor: niet instelbare 43 mm telescoop, achter: niet instelbare monoveer
Remmen voor: enkele 300 mm schijf met vierzuiger remklauwen, achter een enkele 300 mm schijf met tweezuiger remklauw, geen ABS

MATEN EN GEWICHTEN
Wielbasis 1.647 mm
Zithoogte 658 mm
balhoofdhoek/naloop 58,3º/170 mm
veerweg voor 130 mm, achter 75 mm
velgen gegoten aluminium spaakwielen
banden Dunlop 491 Elite II. Voor 130/90-B16, achter 140/90-B16
tankinhoud 17 liter
droog gewicht 300 kg
maximale draaglast 522 kilo

Interesse in een Victory of wilt u meer informatie over Victory? Neem contact op met Downtown American Motorcycles!

Ook leuk..
About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"

Sorry no comment yet.

Leave a Comment