Menu
IMG_20150927_134655

Yamaha MT-07

Het was juni 2014 toen Yamaha voor het eerst de MT 07 ging uitleveren. Ondanks dat dit midden in het seizoen was, gingen de MT 07’s als warme broodjes over de toonbank. De reden hiervoor is mij niet helemaal bekend, maar mijn vermoeden is dat de vraagprijs een belangrijke rol heeft gespeeld. Ik zal de MT 07 nader op de proef stellen en zelf ondervinden waarom dit model het uitstekend doet in de verkoopcijfers. In eerste instantie zeg ik: Hard voor Weinig!

Het merk met de drie stemvorken trekt momenteel met de gehele MT-serie de aandacht van motorrijders in alle soorten en maten. Mannen en vrouwen die zich aangetrokken voelen tot “The Dark Side of Japan”, wat dit ook mag betekenen. Plaatsgenomen op het zadel van deze MT 07 valt direct op dat je relatief dicht en direct op het stuur zit, de motor is echt op de voorkant gericht. Wat ik persoonlijk mis, is iets van een klein, sportief ruitje à la Street Triple of iets dergelijks. Dit zal ongetwijfeld in het accessoirepakket zitten, echter, je kijkt nu uit op vier inbusboutjes. Dit gemis is zoiets als Pinkpop zonder de Foo Fighters.

De zithoogte is met 805 mm niet zo hoog, maar daar merk je relatief weinig van. Het zadel zit ontspannen en mijn benen sluiten mooi tegen de tank aan. Het in mijn ogen iets te smalle stuur geeft je het gevoel alles onder controle te hebben, daar is niets mis mee en met een druk op de startknop ben je direct klaar voor de aanval.

De 689 cc staande parallel twin met 270 graden kruktappen loopt stationair zeer mooi en stil rond. Een draai aan de gashendel geeft, zonder zich te verslikken, een directe reactie. De twin imponeert met een zeer vloeiend koppelverloop en een breed uitgesmeerde powerband, die tot ver boven de 7.500 t.p.m. reikt. Het maximumkoppel van 68 Nm heb je al beschikbaar bij 6.500 t.p.m., het maximale vermogen van 75 pk vind je bij de 9.000 t.p.m. Voor het A2-rijbewijs is deze motor heel simpel geschikt te maken, zodat je er langer van kan genieten dan de geleverde Fyra-hogesnelheidstrein.

Het blokje loopt prachtig stil en doet trillingsvrij zijn werk. De versnellingen volgen elkaar keurig op en het op- en terugschakelen gaat hem soepel af. Ook de koppeling is goed te doceren en licht te bedienen. Kortom, motorisch alles dik in orde: chapeau! Het blok loopt dus erg gecultiveerd en gaat zuinig met zijn brandstof om: 1 op 20 is geen enkel probleem. Met deze 182 kg droog wegende Jap, inclusief de 14-litertank, kom je dus een aardig stuk van huis.

Het dashboard is van het type digitaal en geeft alle belangrijke informatie netjes door. Olietemperatuur, buitentemperatuur en verbruikscijfers zijn keurig oproepbaar.

Op weg met deze Yamaha kom ik erachter dat het een allemansvriend is die makkelijk op het koppel rijdt. De motor is licht en de balans is dik in orde: 49 % voor, 51 % achter, waardoor hij makkelijk in te sturen is en een smal dijkweggetje geen enkel probleem vormt. De standaard gemonteerde Bridgestone BT 023-banden doen prima hun werk en geven voldoende grip om het tempo goed erin te houden. Gaat het iets te hard, dan beschik je voor over twee wave-schijven die goed te doceren zijn met de twee zuigerremklauwen en de instelbare remhendel. Achter bevindt zich een enkele schijf die onzichtbaar zijn werk doet. De motor is standaard voorzien van een ABS-systeem; dus mocht je echt een keer grof de fout in gaan, dan zal het ABS ervoor zorgen dat je de boel niet verspeelt.

Dat de motor goedkoop in prijs is wil niet zeggen dat dit uiterlijk ook te zien is. Hij is bijvoorbeeld voorzien van een LED-achterlicht, wave-remschijven en een in mijn ogen zeer mooie achterbrug. De vering voor is niet instelbaar, maar eerlijk gezegd heb ik daar ook geen behoefte aan gehad. De veervoorspanning van de horizontaal geplaatste achtervering is wel instelbaar. Hiermee zou je de achterkant nog wat kunnen verhogen, maar de motor zal dan wel nerveuzer gaan worden.

Nee, het rijden met de MT 07 valt mij niets tegen. Sterker nog, deze Yamaha is in staat snel vriendjes te worden en heeft ervoor gezorgd dat ik met een big smile in de helm op de motor zit. Wederom goed werk van het merk met de drie stemvorken uit het land van de reizende zon. Met deze motor kun je veel plezier beleven. Of het nou tijdens het woon-werkverkeer is, een weekendje weg of een dagje Scheveningen; hij laat je niet in de steek en geeft je het volste vertrouwen. Deze motor biedt rijplezier voor de middenklasse en dat voor het luttele bedrag van € 7.300,-!

Ook leuk..
About Author

Dave

Motorfan in hart en nieren. Smoorverliefd op zijn Yamaha MT-07 waar die het liefst in een overvolle binnenstad voortdurend zichzelf door de kleinste gaatjes aan het knijpen is. Rare bezigheid voor op de motor, maar Dave is ook wel een rare.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment