Menu
MT09tracer

Yamaha MT-09 Tracer

Na jaren van economische crisis in de motorbranche wil Yamaha met de MT-modellen (The Dark Side of Japan) de aantrekkende motormarkt gaan veroveren. In het huidige motorfietssegment is het moeilijk om deze nieuwe Yamaha een plekje te geven. Het is geen allroad zoals de KTM Adventure en het is ook geen uitgesproken sportmachine. Nee, de MT-09 Tracer heeft een eigen gezicht met een al net zo eigen karakter. Je kunt hem misschien het beste plaatsen als de vervanger van the good old Yamaha TDM 900.

Het driecilinderblok is gedoneerd vanuit de MT-09 met de drie rijmodi (hier kom ik nog op terug) die ook voor de Tracer weer beschikbaar zijn. Door het aanpassen van het YCC-T (Yamaha’s Chip Controlled Throttle-systeem), die de opening van de gaskleppen regelt, is het karakter van de Tracer iets meer tourgericht gemaakt. Wat dat betreft is het 850 cc blok met crossplane krukas een juweeltje geworden. Het is alleen jammer dat dit blok geruisloos zijn werk doet, vanwege de milieueisen van vandaag de dag. Een driecilinderblok wil je horen praten, al is het maar om indruk te maken op de kop en schoteltjes in de porseleinkast van de buurvrouw. Ik vraag me ondertussen rijdend af waarom er anno 2015 nog twee- en viercilinders ontwikkeld worden … Zo mooi als de driepitter oppakt: krachtig, direct en zonder enige vorm van trilling haalt het blok zijn 115 paarden tevoorschijn. Echt grote klasse van Yamaha, dat in een ver verleden ook al drie cilinders wist te produceren.

Het koppelverloop is vanaf zo’n 3.000 toeren tot ver over 10.000 tpm één vlakke streep – als de zoutvlakte van Bonneville. Deze koppelvlakte met als top 87,5 Nm bij 8.500 tpm is wat je wilt en wat je zeer goed kunt gebruiken in de praktijk. Hiermee gaat de motor met speels gemak onze dijken af, en zal hij ook bij onze Oosterburen zijn hand niet omdraaien voor het nodige bochtenwerk.

Wat de ergonomie betreft, ook hier niets dan lof. De motor past goed voor mijn 1 meter 90 lengte, ik heb totaal niet de behoefte gehad om ook maar iets te verstellen. Dit is wel mogelijk, in de vorm van zadelhoogte (2 standen). Ook het stuur kan, door middel van het omdraaien van de bevestiging van het stuur, naar je toe gehaald worden. Met het zadel in de hoogste stand kom ik prima met de voeten plat op de grond.

Het zadel is redelijk hard uitgevoerd en zal niet gaan doorzitten. Dit geldt ook voor de medepassagier, die op een redelijk comfortabele manier goed mee zou kunnen. Het ruitje is door middel van twee stelknoppen onder het dashboard 30 mm verstelbaar, maar ook hier had ik geen behoefte aan. Door de vorm van het ruitje viel mij, bij hogere snelheden, het windgeruis reuze mee: keurig! Het brede stuur geeft je het gevoel dat je meer macht hebt dan meneer Poetin in Rusland. Op illegaal hoge snelheden zorgt de langere veerweg van de motorfiets voor wat onrust, maar dan ben je hoogstwaarschijnlijk al lang en breed je rijbewijs kwijt …

Het insturen van kort op elkaar volgende bochten doet de Tracer zeer lichtvoetig en met veel gevoel. Ook bij het remmen in de bocht richt de motor zich niet direct op, maar volgt hij keurig zijn lijn. De als standaard gemonteerde Dunlop-banden D222 Sportmax doen hun werk prima, maar warm ze wel eerst rustig op!
Wat de vering betreft: prima. Ook hier heb ik geen behoefte gehad om iets te verstellen. Alleen als het tempo echt omhoog gaat zal aan de voorkant de uitgaande demping iets zachter mogen (2 klikjes is echter genoeg).

Frame-technisch is de boel dus goed op orde; voldoende grondspeling voor een sportief rijgedrag en de Tracer is o zo makkelijk op één oor te leggen. Mede door het lage totaalgewicht van 210 kg, maar zeker ook het lage onafgeveerde gewicht, gaat deze fiets uit het land van de reizende zon flitsend de hoek om en volgt hij moeiteloos de gekozen rijlijn.

Komen we bij de remmen, niet geheel onbelangrijk. Deze komen uit Yamaha’s eigen keuken. Ze zijn goed te doceren en hebben meer vertraging dan een gemiddelde maandagmorgen bij de NS. Het ABS aan de voorzijde doet ongemerkt zijn werk, waarbij het pas op het laatste moment zal ingrijpen. Achter grijpt het ABS wel een stuk eerder in, maar dit zal mede te maken hebben met het feit dat bij een goede remactie de achterkant wel degelijk wat licht wordt.

De Tracer beschikt over 3 rijmodi, te weten:
1. voor een sportief stukje gummen, waarbij de gasreactie gretig en iets moeilijker te doceren is.
2. dan heb je de standaardmodus. Het blok in deze modus is zeer soepel en direct, zonder horten of stoten.
3. deze modus kun je het best gebruiken in de regen. Het vermogen is niet geknepen, maar de gaskleppen gaan nog geleidelijker open, waardoor het vermogen er vloeiender uitkomt.

Het dashboard is 1-op-1 overgenomen van de XTZ1200 Super Ténéré en voorziet de rijder van alle benodigde gegevens, dit alles te bedienen via de knop op het stuur. Zo is bijvoorbeeld af te lezen: buitentemperatuur, vloeistof temperatuur, verbruik, etc.
De tankinhoud is 18 liter (4 liter meer dan de gewone MT-09) en met een gemiddeld verbruik van 1 op 17 zal dit je zomaar 350 km verderop kunnen brengen.

De motor is standaard voorzien van een middenbok, wat handig is voor het smeren van de ketting, maar ook het plaatsen van bagage zal hierdoor eenvoudiger gaan. Als accessoires zullen er ongetwijfeld zijkoffers, alsmede een topkoffer te koop zijn.
De twee koplampen zijn voorzien van LED-verlichting die een helder wit licht uitstralen, ook de achterlichtunit wordt door middel van rode LED aangestuurd.
Klein minpuntje wat mij betreft is de jiffy, die zittend op de motor voor het uitklappen moeilijk te bereiken is. Dit komt door het lefboutje onder het stepje, dat danig in de weg zit.

Al met al een zeer goede motorfiets die wel eens een bestseller voor het merk uit Iwata Japan kan worden. Te meer omdat de prijs zeer concurrerend is. Je krijgt voor € 11.000,- veel waar voor je geld, de bouwkwaliteit en de afwerking is van een hoog niveau. Tevens is de motor ergonomisch gezien perfect op je af te stemmen.

Het toepassingsgebied van de Tracer is breed: je kunt er moeiteloos dagelijks mee naar je werk, maar ook voor een lang weekend of een zomertrip draait deze Yamaha zijn hand niet om. Met een lach op je gezicht zul je genieten van dit 850 cc motorblok, waarbij je keer op keer constateert hoe fijn en praktisch motorrijden met een driecilinder is. Het was even zoeken naar de startknop (dezelfde als dodemansknop), maar eenmaal gevonden was ik snel overtuigd en onder de indruk van deze niet in één vakje te duiden Yamaha MT-09 Tracer!

Ook leuk..
About Author

Dave

Motorfan in hart en nieren. Smoorverliefd op zijn Yamaha MT-07 waar die het liefst in een overvolle binnenstad voortdurend zichzelf door de kleinste gaatjes aan het knijpen is. Rare bezigheid voor op de motor, maar Dave is ook wel een rare.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment