Menu
IMG_8969

Yamaha VMAX

Na een kort telefonisch gesprek met MOTOR City Amsterdam hoorde ik dat er een Yamaha VMAX met een kleine 1700cc en 200pk op mij stond te wachten. Uiteraard kende ik de mythe omtrent de VMAX. Er wordt vaak gezegd dat het een zwaar en lomp apparaat is dat voor geen meter door de bocht heen te krijgen is. Toch had ik vooraf wel een aantal vraagtekens bij deze mythe aangezien Yamaha bij de nieuwe VMAX veel tijd in het rijwielgedeelte heeft gestopt. Daarnaast blijft de vormgeving van de VMAX gewoon indrukwekkend en dus stonden mijn mondhoeken weer enthousiast naar boven gericht.

Het was een mooie dag met 24 graden en dus had ik erg veel zin om even de dijken van Noord-Holland flink wat angst aan te jagen met deze brute powercruiser. Het was een geruststellend gevoel dat mijn Yamaha VMAX kanonnen als de Suzuki Hayabusa of de Kawasaki ZZR 1400 met huid en haar op zou eten.

Toen ik eenmaal bij MOTOR City Amsterdam de VMAX uit de showroom haalde, gutste het zweet uit al mijn poriën. “Jezus, dit ding is heavy!” (310kg) Dit straalt de VMAX ook zeker uit. Het brede zadel in combinatie met het zware stuur en de flinke voorvorken maakt de motor nou niet echt licht om ter plaatse te manoeuvreren. Op het moment dat deze Japanse tank eenmaal rolt, is het wel een ander verhaal. Het viel me namelijk alles mee.

Uiteindelijke belandde ik namelijk op de Noord-Hollandse dijken en was ik lekker in de weer met het kortere werk. Het viel me gelijk op dat de VMAX nog best wel goed uit de voeten kwam. Helaas heb ik nog nooit op een oude VMAX kunnen rijden en dus kan ik de progressie in hanteerbaarheid moeilijk vergelijken. Wat ik wel weet, is dat Yamaha er voor heeft gekozen om de wielbasis te verlengen met 11 cm. Dit resulteert in een wielbasis van 170 cm. Daarnaast is het frame en de swing-arm die uit aluminium zijn gegoten helemaal nieuw. Al met al draagt dit bij aan het vernietigen van de mythe, want anno 2016 kom je prima uit de voeten op een Yamaha VMAX tijdens meerdere korte bochten.

Toch koop je een Yamaha VMAX niet om heerlijk en soepel door de bochtjes heen te knallen. Je wilt enorme power, adrenaline en kapot spattende vliegen op je helm. En precies dat krijg je op het moment dat je die gashendel even flink open trekt. Wat een heerlijk gevoel! Elke motorrijder kent het gevoel in je maag op het moment dat de motor flink versneld. En als je op een VMAX gaat rijden, bereid je dan voor want dit gevoel gaat niet meer weg.
Het vierkante blok met een boring van 90 mm en een slag van 66 mm levert 200 pk bij 9000rpm. Daarnaast beschikt de VMAX over een koppel van 176 Nm. En dit voel je. Binnen drie seconde zit je op de 100 km/h en een aantal seconden later flitst alles langs je heen. Vanaf de 6000rpm gaat de motor echt als een raket en heb je het gevoel dat je armen uit je schouders ploppen. Wat een snelheid!

IMG_8970

Ondanks het brute vermogen en de nog lijpere cijfers van dit vermogen kun je ook heerlijk toeren met de motor. De zitpositie is erg relaxt en je hebt veel ruimte op de motor. Iemand meenemen lijkt mij dan ook geen probleem aangezien er voldoende zadelruimte is voor een bijrijder.

Tot nu toe klinkt het allemaal positief en lijkt het een done deal. Toch zijn er verschillende minpunten aan de VMAX die mij op het langere termijn wel zouden storen. Allereerst het benzine verbruik. Dit is wel redelijk schrikbarend. Een avondje stappen met een Yamaha VMAX zou ik niet snel doen aangezien het Japanse beest zuipt als een Engelsman in de pub. Om 1 op 10 te rijden moet je als een Omaatje met het apparaat rond rijden en dit gaat je nooit lukken aangezien het veels te uitnodigend is om die gaskraan open te zetten. Een stukje rijden gaat dus altijd gepaard met een stukje tankstation. En met een tank van 15 liter die onder het zadel is verwerkt gaat een stukje rijden dus gepaard met meerdere stukjes tankstation.

IMG_8981

IMG_8980

IMG_8978

Een tweede minpunt vond ik het dashboard op de tank. Het ziet er erg stoer uit en past helemaal bij het karakter van de motor, maar ik vind het totaal niet praktisch. Elke keer tijdens het rijden moet ik te ver naar onderen kijken om de informatie af te lezen van het dashboard. Op dit moment heb ik geen ogen op de weg en dus let je gewoon niet op. Het kost dus veel tijd op de informatie af te lezen wat ten koste gaat van jouw verkeersveiligheid.

Ten derde is het gewicht toch wel een nadeel. Toen ik eenmaal de motor bij een terras parkeerde was de weg niet helemaal egaal en was het rechter gedeelte waar ik mijn rechtervoet plaatste een stuk lager dan het gedeelte waar de wielen van de VMAX op stonden. Hierdoor viel de motor naar rechts en was het echt kantje boort of de motor viel om. Het tegenhouden van de motor was zwaar en het lukte mij maar net.

Al met al blijft het een Iconisch apparaat die door zijn looks en met zijn brute power zeker op de openbare weg rond moet blijven rollen. Op de site van Yamaha staat het al “Born with muscles” en ik kan hier maar een ding aan toevoegen: “Niets meer, maar zeker niets minder!”

Ook leuk..
About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"

Sorry no comment yet.

Leave a Comment