Menu
arno Yamaha XSR 700 3

Yamaha XSR700

Een telefoontje naar Motor City Amsterdam was voor mij genoeg om het nieuwe motortest seizoen op te starten. Peter aan de andere kant van de lijn heeft goed nieuws. Hij weet mij te vertellen dat hij als één van de eerste dealers in Nederland de Retro Yamaha XSR 700 klaar heeft staan om te testen.

It’s an offer I can’t refuse, dus voor Peter met zijn ogen knippert, sta ik in de showroom waar het al aardig vol begint te lopen met enthousiaste mede motorrijders. Peter zet de motor alvast buiten terwijl ik nog even in de koffie corner geniet van het warme kop vloeibaar vocht en al het moois wat er alweer staat te blinken in de showroom. Buiten aangekomen staat de XSR al heerlijk warm te draaien, zo mooi en rustig als deze 689cc metende staande twin met 270 graden kruktappen en balans as direct al rondloopt: perfect!

Dit is een goed stukje huisvlijt die ik direct herken als krachtbron in de door mij vorig jaar gereden en geteste MT 07. Nog steeds zo stil en geruisloos, het hoeft voor ook mij geen Donald Trump tijdens zijn verkiezingscampagne te zijn, maar een beetje meer leven in de brouwerij, in dit geval vanuit de uitlaat kan geen kwaad (volgens mij zit er ook een bovenlangs lopende Akra in het accessoire pakket: hmmm).

Het merk met de drie stemvorken heeft wederom een goede zet gedaan door nu ook in de retro hype gebruik te maken van de nieuwste techniek. Het is een trend die ook tot onze fabrikanten uit het land van de rijzende zon is doorgedrongen. We hadden al de classic replica’s vanuit Engeland, Italië en Duitsland, maar nu dus ook vanuit Japan, waar Kawasaki en Yamaha dit gat in de markt druk aan het opvullen zijn. In het geval van deze XSR 700 voor een basisprijs van € 8.499,00: zeer scherp en bovendien door middel van de Yamaha MY Garage Sport Heritage App kan de motor helemaal uniek en naar jou eigen wensen uitgevoerd worden.

De XSR 700 waarmee ik op pad ben gegaan is al voorzien van een aantal extra’s, zoals het ruitje, de lederen tasjes op de tank en aan het frame, radiateur bescherming set, een 1 persoonszadel van suède en een stalen rekje.

arno Yamaha XSR 700 2

Op weg met deze fiets merk ik direct dat het brede zwarte stuur een enorm vertrouwen en feedback geeft, waardoor de fiets enorm wendbaar en lichtvoetig aanvoelt. Met zijn gewicht van 186 kg is hij natuurlijk ook niet echt zwaar en dat merk je direct. De zithouding is vrij rechtop, het ruime 1 persoonszadel is lekker hard en dit draagt bij aan het gevoel in de motorfiets. Mijn voeten komen ook mooi vlak op de grond.

Tijdens het rijden klem ik de knieën lekker tegen de tank en ik betrap mezelf erop hoe lekker ik het vind om dit blokje op koppel te rijden. Dit heeft tot gevolg dat het tempo over onze Noord-Hollandse dijken lekker, maar ongemerkt omhoog gaat. De vering doet prima zijn werk, echter bij extreem harde rem acties duikt de voorkant voor mijn gevoel iets te ver in de veren. Aan de achterzijde is de veerspanning in te stellen en daar moet je het meedoen, al heb ik daar persoonlijk geen behoefte aan. De remwerking is dik in orde. Met ABS als extra zekerheid heeft het merk met de drie stemvorken aan alle eisen voor onze wegenverkeerswet voldaan, zodat mevrouw Melanie Schultz van Haegen zich hierover geen zorgen hoeft te maken. Ik weet niet of onze Melanie ook de oranje reflectors op de vorkpoten heeft verzonnen, haar kennende wel en dat is heel vervelend! Maar volgens mij simpel op te lossen.

De Pirelli Phantom banden in retrostijl doen prima en ongestoord hun werk, ik heb voldoende grip om er lekker mee de hoek om te gaan.

De digitale teller is klein, maar voorziet in alle nodige informatie zoals de snelheid, toerental, versnelling indicator, benzinevoorraad, tijd en de nodige waarschuwing lampjes. Met 14 liter tank inhoud kom je toch zo’n dikke 280 km van huis, niet genoeg om het graf van James Dean op te zoeken in Fairmount Indiana United States, maar toch lekker bescheiden met de benzine consumptie.

arno Yamaha XSR 700 4

Al met al vind ik het een lekker rijdende en sturende machine met een retro uitstraling, een goed chassis die goed in balans is en voorzien van een juweel van een twee cilinderblok.
De XSR is sportief te rijden, stuurt ligt en gaat makkelijk van het ene op het andere oor.
Onderweg voelt hij gauw vertrouwd aan en maakt ze snel vrienden met je.

Wie wordt de gebruiker van deze retro machine? Is dat een heropstapper die deze motor dagelijks gaat inzetten voor het woon-werkverkeer en een zondag tripje naar de Veluwe? Is dat de yup die meegaat met de hype om zorgeloos als James Dean uit te hangen op de boulevard? Of is dat de beginnende motorrijder, die de injectie aan laat passen voor het A2 rijbewijs en de motor met de jaren helemaal naar eigen smaak gaat upgraden en uniek gaat maken.

Het kan allemaal met deze Yamaha en hiermee heeft het merk hun doel bereikt: zij zullen de strijd aangaan met de concurrentie. Aan de motor ligt het niet!

Ook leuk..
  • Yamaha VMAX
  • Kawasaki Z1000SX
About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"

Sorry no comment yet.

Leave a Comment