Menu
marquez-leads-the-first-practice-day-at-phillip-island-thirteen-riders-within-nine-tenths-photo-gallery_11

Sensationele kwalificatie MotoGP met een verassend eindresultaat

Het enige wat vandaag niet verassend was, was het feit dat Marquez de situatie als enige honderd procent onder controle had. De Wereldkampioen koos er als eerste voor om het met slicks te gaan proberen en ondanks het dreigende weer werd bijna de gehele sessie op een droge baan gereden. Uiteindelijk was het ook Carl Crutchlow die een geweldige kwalificatie kende en hij eindigde dan ook met een tweede tijd. Ook Pol Espargaro liet van zich horen door een uitstekende derde tijd te noteren. Maar waar waren de Movistar Yamaha mannen?

De weergoden in Australië zijn tot noch toe niet eensgezind met het MotoGP circus. Het regent af en aan. De zon komt af en toe door. Het is koud en het waait hard. Niet bepaald de typische weer elementen die je voor een evenement zoals de MotoGP wilt zien, maar het brengt toch wel de nodige situaties met zich mee.

Tijdens de tweede kwalificatie van de MotoGP werd de baan droger en droger. De twaalf snelste mannen van dat moment begonnen aan de enerlaatste sessie voor het wedstrijd element van het weekend. Iedereen begon met regenbanden of intermediates, maar na de eerste ronde waren het zowel Miller als Marquez die direct voor andere banden kozen.

De eerste tijd die Marquez wist te noteren was direct veruit de snelste en in het verloop van de sessie verbeterde Marquez bijna continue zijn tijd. Het was machtig om te zien hoe de jonge wereldkampioen de situatie zoveel beter had ingeschat dan de rest van het veld. De dominantie straalde er vanaf. Ook Jack Miller was continue voorin het veld te vinden en liet een sterke indruk achter. Op het laatste moment stond de Australiër zelfs op een podium positie, maar helaas kwamen daar de gebroeders Espargaro.

Zowel Alex als Pol waren bezig met een persoonlijk snelste ronde. Ditmaal was het Pol die aan het langste eind trok en ook nog eens gebruik kon maken van de slipstream van de Suzuki. Pol noteerde uiteindelijk een derde tijd en Alex een vierde. Het was dus pech voor Miller die tijdens zijn thuis race plaats moest maken en door schoof naar de tweede startrij. Deze tweede startrij is desondanks zijn beste kwalificatie ooit en het laat maar eens zien dat de coureur veel talent in zijn mars heeft.

Achter Miller was het Petrucci en daarachter was het een verassende zevende tijd voor Nicky Hayden die invalt voor Pedrosa. Op plaats acht was het een sterk optredende Bradl die werd gevolgd door Andrea Dovizioso, Hector Barbera en Scott Redding.

Overigens waren de Movistar Yamaha mannen dramatisch bezig. Hieronder de reacties van de teleurgestelde coureurs.

Lorenzo:
“We bereikten vandaag met het nodige geluk QP2 omdat sommige rijders al overschakelden naar intermediates terwijl de baan dat eigenlijk nog niet toeliet. In die QP2 moest het gebeuren op de slicks, maar voor mij was dat het slechtst denkbare scenario. We hebben geen geluk gehad met het weer; te veel regen en dan weer geen regen. Het was verder windering en ook koud. Met al deze negatieve omstandigheden was het voor mij onmogelijk om hard te gaan.”

Rossi:
“Het was een vreemde dag voor wat betreft de weersomstandigheden. Het weer veranderde continu en helaas waren we vanaf het begin van deze dag niet sterk genoeg. Ik maak me behoorlijke zorgen, want hoewel het voor iedereen moeilijke omstandigheden waren kreeg ik zowel op het natte als op het droge nooit een goed gevoel. Gistermorgen startten we nog wel goed maar vandaag hadden we veel problemen waardoor ik ver naar achteren sta op de grid. Ik hoop op beter weer tijdens de race omdat we in de omstandigheden van vandaag behoorlijke problemen met de motor hadden. Het ziet er naar uit dat we in deze koude omstandigheden problemen hebben om genoeg temperatuur in de banden te krijgen waardoor de motor bijzonder moeilijk te rijden wordt. Starten vanaf de vijftiende plaats is zeker een probleem waardoor winnen nagenoeg onmogelijk is geworden. Als we onze problemen echter op kunnen lossen dan kunnen we zeker een goede race rijden en dat is dus wat we moeten proberen.”


About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"

Sorry no comment yet.

Leave a Comment