Menu
A West Palm Beach traffic homicide investigator takes photos of a motorcycle involved in a crash at Oxford Road and Sputh  Dixie Highway Thursday morning. (Lannis Waters/Palm Beach Post)

8 mythes over veiligheid die compleet onzin zijn

Zet een groep motorrijders bij elkaar en laat ze praten over ongelukken en veiligheid. Het zal dan ook niet lang duren voordat je allerlei misconcepties, foutieve aannames, intuïtieve verklaringen en regelrechte lariekoek over en weer zal horen gaan. Best gevaarlijk als je hier van uit gaat tijdens het rijden. Wij hebben deze mythes even naast wetenschappelijk verrichte onderzoeken gelegd, en wij gaan eens even lekker wat broodje-aap verhalen onder uit schoffelen.

Mythe 1: Andere bestuurders geven niet om motorrijders.
Hoewel het soms wat lastig is te geloven, gezien dat die automobilist je vrij duidelijk aan leek te kijken toen hij alsnog uit die zijstraat kwam denderen, maar men heeft je soms gewoon echt niet door. Zelfs als je ze tegemoet rijdt in wat voor jouw belevenis ‘’in goed zicht’’ is kan er alsnog een raamframe, een schittering op de weg, een bungelende luchtverfrisser, of wat dan ook in de weg zitten waardoor ze je alsnog niet zien. Een motorrijder is relatief lastiger te spotten dan een auto en een boel bestuurders houden ook weinig tot geen rekening met motorrijders op het moment dat zij ‘kijken’ om af te slaan. Men zal over het algemeen niet proberen langs dat raam frame heen te kijken om te kunnen beoordelen of daar misschien een motorrijder rijdt. Het is daarom ook zinvol om je dat te realiseren en jezelf zichtbaarder te maken. Trek zo een fluorescerende helm op je hoofd, of rust je motor uit met een fellere lamp dan die afkomstig uit de fabriek. Denk na over dingen die eventueel tussen jou en die andere bestuurder zijn gezichtsveld zitten. Niets helpt niets.

Mythe 2: Loud Pipes saves Lives.
Klopt, er zijn een aantal situaties waarbij je je direct naast een auto bevindt waardoor de bestuurder je makkelijker opmerkt. Maar al dat geluid wat naar achteren gericht is doet niet veel voor al dat verkeer wat van voren komt. Opzich natuurlijk logisch, je uitlaat mikt het geluid naar achteren, en jij beweegt naar voren, dus als je het zo wilt benaderen laat je het geluid dus achter. Vergelijk het met een langs scheurende ambulance met loeiende sirenes. De sirenes zijn qua geluid naar voren gericht, dus zo gauw de ambulance je passeert hoor je direct een verschil in het geluid en neemt het geluid sneller af dan dat het geluid toe nam toen de ambulance je nog tegemoet reed. Nogmaals, jouw uitlaat is naar achteren gericht. You do the math. Misschien heeft het te maken met lage frequentie vermoeidheid, of het rijgedrag van rijders die het als missie hebben om kabaal te maken, of misschien dat automobilisten agressief worden van luid uitlaat geluid. Wat dan ook de reden mag zijn, onderzoeken hebben uitgewezen dat een motor met een aangepaste uitlaat vaker betrokken is bij een ongeval dan een motor met een standaard uitlaat. Dus als je echt iets zinvols wilt doen voor je veiligheid, trek dan een jas of helm aan met luidruchtige kleuren, of zet een fellere lamp in je koplamp. En hou in elk geval op met roepen ‘’Loud pipes saves lives’’, want dat is gewoon een slap excuus om herrie te maken.

Mythe 3: Motorhelmen breken je nek.
Het klinkt logisch, meer gewicht aan je nek, grotere kans op nek letsel. Wat blijkt, dat werkt niet zo. Een goedgekeurde helm (let op: een GOEDGEKEURDE helm) is ook gebouwd om deze krachten te absorberen. Diverse onderzoeken wijzen uit dat een motorrijder met een helm op zijn hoofd aanzienlijk minder kans heeft op nek letsel dan een motorrijder die zonder helm rijd. Verbazingwekkend genoeg zijn er namelijk nog steeds plekken op de wereld waarbij een helm niet verplicht is. Plus zijde daarvan is dan wel dat dit soort onderzoeken nog steeds verricht kunnen worden.

Mythe 4: Een kundige rijder zou alle situaties aan moeten kunnen.
Nee. Nee. Nee. Absoluut niet. Ook Valentino Rossi zit gewoon vreselijk in de problemen op het moment dat zo een Duitse leasebak besluit een zijstraat uit te denderen en zichzelf direct in zijn pad tot stilstand brengt. Denken dat jouw superieure rijvaardigheid je veilig gaat houden is een vals veiligheidsbesef. Ongeacht hoe lang je wheelie’s zijn, of hoe kort je rondetijden, het is altijd goed om situaties te mijden die lelijk kunnen worden. Rij langzamer, kijk verder voorruit en plan je pad. Oh ja, en Dress for the crash, not for the ride.

Mythe 5: Als je gaat crashen, leg je motor plat.
Ik vermoed dat dit is verzonnen door rijders die plat kwamen te liggen door hun eigen blunder, en het wilden doen klinken alsof het de bedoeling was. Of misschien waren remmen ooit dusdanig slecht dat je beplating een betere remwerking had dan je remschoenen, maar dat is al een poosje niet meer zo. Je kunt meer snelheid verliezen door effectief te remmen waardoor je langzamer rijdt op het moment van inslag dan dat je zult doen terwijl je over je kont schuift. Daar aan toevoegend, je kunt beter over een auto heen geworpen worden dan dat je met je lijf vol in zijn zijkant terecht komt. De enigste scenario’s waarbij het beter is om je motor plat te gooien is 1) als je op een vangrail af dendert waarbij je het risico loopt er overheen te vliegen en regelrecht een afgrond in te storten en 2) Als je jezelf Hollywood stijl onder een vrachtwagen trailer door wilt schuiven.

Mythe 6: één biertje kan geen kwaad.
Misschien niet tijdens het drinken, maar wel naderhand tijdens het rijden. Het effect van een enkel biertje kan je de rest van je leven schaden, ongeacht hoe weinig je er van voelt of hoeveel je kunt hebben. Hier zijn honderden onderzoeken naar gedaan die allemaal iets anders zeggen, en wij zijn van mening dat je risico’s tot een absoluut minimum moet willen beperken, zeker op de motor. Tevens, als je ouder word vertraagt het verwerken van alcohol in je systeem, en die ‘’paar drankjes’’ van gisternacht kunnen nog wel degelijk een effect hebben op je rijden de volgende ochtend. Het wettelijk toegestane promillage is een algemene meetstaf, dusdanig algemeen dat het van toepassing moet kunnen zijn op zeventien miljoen mensen, en moet daarom zeker niet behandeld worden als een leidraad.

Mythe 7: Ik ben veiliger op straat dan op de snelweg.
De denkwijze hierbij is ‘Lagere snelheden, minder risico op fataal letsel’, en ik moet je verklappen dat ik dat zelf ook dagelijks toe pas gezien mijn keuze om via de binnenstad naar huis te rijden en niet via de A9. Maar eigenlijk klopt dit eigenlijk pas in het geval van een ongeluk, terwijl er relatief minder ongelukken op de snelweg gebeuren dan op straat. Simpelweg omdat op de snelweg iedereen de zelfde richting op gaat, en je hebt geen rekening te houden met fietsers, zijstraten en dergelijke verassingselementen.

Mythe 8: Een kundig rijder staat sneller stil op een motor zonder ABS.
Ik heb wel eens in een showroom een betoog overhoort van een wat oudere rijder, die mopperde dat alle nieuwe motorfietsen allemaal met ABS waren uitgerust, en dat hij om die reden liever een oudere tweedehands kocht. Feit is, een ABS uitgeruste motorfiets staat in een paniek situatie sneller stil dan een motor zonder ABS. Hier zijn ontelbaar tests over uitgevoerd, op diverse ondergronden en door verschillende professionele rijders, en telkens bleek de ABS motor sneller stil te staan. Ik begrijp dat je op het circuit het misschien als een taboe beschouwd dat elektronica zich gaat bemoeien met jouw rondetijd, want och jee als je een beetje hulp krijgt, maar op straat is ABS gewoon een must have.


About Author

Dave

Motorfan in hart en nieren. Smoorverliefd op zijn Yamaha MT-07 waar die het liefst in een overvolle binnenstad voortdurend zichzelf door de kleinste gaatjes aan het knijpen is. Rare bezigheid voor op de motor, maar Dave is ook wel een rare.
Comment 1

Leave a Comment