Menu
SONY DSC

Verslag rijvaardigheidstraining MOTOR City Amsterdam

Onder het genot van een Caribische zon, dampend asfalt en een heerlijke zwarte bak olie van Fred (medewerker Midland Circuit Lelystad) werd de briefing van de dag doorgenomen. De groep werd in tweeën gedeeld en het geweld kon beginnen.

Op het eerste oog lijkt het Midland Circuit niet helemaal perfect om daar een circuit dag te houden. Het tegendeel werd me gelijk duidelijk tijdens de eerste sessie. Het is juist een perfect circuit om het korte werk goed onder de knie te krijgen. Combineer dit met de juiste coaching en een gebalanceerde rechter pols en je kneeslider maakt in een mum van tijd contact met het asfalt.

Wat me gelijk opviel waren de verscheidene motoren en de verschillende leeftijden. Van een streetfighter met 1100cc blok tot een KTM EXC 500. Ook de leeftijden waren eigenlijk in alle categorieën wel vertegenwoordigd. Een goede combinatie die voor een relaxte sfeer zorgde.

Ondanks de ervaren koppen om me mee heen merkte ik dat iedereen toch wel gezonde spanning had voor de eerste sessie. Persoonlijk had ik dit ook, maar na een aantal rondjes en door de juiste tips van de instructeurs van MOTOR City Amsterdam ging het beter en beter.

De tweede sessie ging dan ook vol vertrouwen en het ging sneller en sneller. Door het opvolgen van een paar tips van de instructeurs voelde ik dat het vanaf het begin van de sessie lekker liep. In de tweede sessie was het dan ook snel raak en mijn nog veels te nieuw uitziende kneeslider maakte contact met de grond.

Inmiddels waren er twee uurtjes verstreken en was het tijd voor de middag pauze. Iedereen had er twee sessies opzitten en dit gaat je dan ook niet in de koude kleren zitten. Met een temperatuur van 34 graden Celsius was het flink aanpoten en zwom je eigenlijk in je pak na een sessie.

Ook tijdens de pauze was er ruimte voor persoonlijke tips en daarnaast moest de olie worden aangevuld bij Fred. En ik weet niet wat er in die bak koffie van Fred zat, maar de derde sessie ging verdomde goed! Haha dit kostte me helaas wel een stuk van mijn standaard en een afgeschaafde voetsteun, maar daar doen we het natuurlijk wel voor!

Na de derde sessie werd er besloten om het circuit de andere kant op te rijden. Aan het begin was dit even wennen en omdat de vermoeidheid er in begon te slaan, merkte ik dat de snelheid vele malen lager lag. Na de vierde sessie was er nog de mogelijkheid om een uur vrij te rijden. (wheelie tijd)

Al met al werd de dag om 15:00 afgesloten en zag ik ongeveer twaalf tevreden maar gesloopte gezichten om me heen. Aan de banden was dan ook te zien dat iedereen het maximale uit de dag had gehaald. Een super dag waarop je veel kan leren en er gelukkig geen schade is gereden! De rijvaardigheidstraining op het Midland Circuit van MOTOR City Amsterdam is een echte aanrader om je bochtentechniek goed te verbeteren.


About Author

Rico

Een met de paplepel ingegoten motor liefhebber die het liefst zo snel mogelijk gaat. Al vanaf jongs af aan sneller dan de flits van menig flitspaal. Een grote liefde voor Italiaans design, maar hij kan ook zeker genieten van de Japanse krachtpatsers of het geknal van een Harley-Davidson. Motto: "Niet bang zijn!"
Comment 1

Leave a Comment